Herunder finder du Islandsk Fårehundeklubs love. Du kan downloade dem som PDF
Revideret i 2021. Vedtaget på Islandsk Fårehundeklubs Generalforsamling d. 26. juni 2021. Derefter vedtaget ved urafstemning i perioden fra d. 14. oktober til d. 28. oktober 2021.
Navn og hjemsted
§ 1 Klubbens navn er Islandsk Fårehundeklub. Klubben er stiftet den 14. september 1996.
Stk. 2. Klubbens hjemsted er formandens adresse.
Stk. 3. Klubben er en specialklub, der er anerkendt af og samarbejder med Dansk Kennel Klub. DKK ́s love og tilhørende reglementer har forrang for specialklubbens love og vedtægter og den mellem parterne i medfør af § 6, stk. 2 i DKK ́s love oprettede overenskomst.
Organisation
§ 2 Klubben er opbygget med:
a) Urafstemning § 18.
b) Generalforsamling §§ 11-14.
c) Bestyrelse §§ 7-9.
d) Medlemmer § 5.
Klubbens formål
§ 3 Klubben har til formål i samarbejde med DKK og i overensstemmelse med DKKs formål og internationale forpligtelser at arbejde for at fremme kendskabet til den islandske fårehund og gennem oplysning om hensigtsmæssig avl at bidrage til at bevare og/eller forbedre racens kvalitet i forhold til FCI standarden, herunder sundhed, temperament, eksteriør og brugsegenskaber.
Avlsarbejde
§ 4 Islandsk Fårehundeklub er DKK’s sagkyndige inden for avlsarbejdet vedrørende den islandske fårehund.
Stk. 2. Klubben er berettiget til efter aftale med DKK at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet med Klubbens race.
Stk. 3. Avlsforbud og -restriktioner kan indføres, hvis arvemæssige begrundelser herfor foreligger. Sådanne forbud og restriktioner kræver dog godkendelse fra DKK’s sundhedsudvalg, inden de iværksættes.
Medlemskab.
§ 5 Som medlem kan optages enhver, der opfylder betingelserne for optagelse i DKK jf. DKKs love § 11. Til æresmedlemmer kan udnævnes personer, der har ydet en særlig fortjenstfuld indsats for den islandske fårehund som race og/eller for Islandsk Fårehundeklub. Indstilling om udnævnelse af æresmedlemmer forelægges generalforsamlingen af bestyrelsen. Æresmedlemmer er kontingentfrie.
Stk. 2. DKK’s formand og direktør er kontingentfrie medlemmer af klubben, dog uden stemmeret. De har på klubbens generalforsamling og øvrige arrangementer taleret og kan lade sig repræsentere ved stedfortræder.
Stk. 3. Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er samtlige medlemmer, der i mindst 6 måneder har været medlem af klubben, og som ikke er i kontingentrestance.
Stk. 4. Ind- og udmeldelse finder sted ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem. Medlemskab indtræder først når kontingentet er betalt.
Stk. 5. Medlemskab ophører ved udmeldelse, der kan ske med en måneds varsel, til d. 31. december.
Stk. 6. Er kontingent ikke indbetalt senest den 28. februar, slettes vedkommende uden varsel som medlem. Ved senere indbetaling betragtes vedkommende som nyt medlem med hensyn til stemmeret og valgbarhed.
Kontingent.
§ 6 Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent.
Stk. 2. Kontingentet betales forud for et år ad gangen og opkræves i december måned. Kontingentet skal være betalt senest den 31. januar for at give stemmeret til den ordinære generalforsamling.
Stk. 3. For hvert ekstra familiemedlem med samme bopæl betales halvt kontingent.
Stk. 4. Ved indmeldelse i klubben efter 1. juli betales halvt kontingent for medlemskab resten af året. Dette gælder dog ikke familiemedlemmer. Ved indmeldelse efter 1. november betales fuldt kontingent, dækkende indeværende og næste kalenderår.
Bestyrelsens sammensætning
§ 7 Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som varetager klubbens interesser og forvalter dens midler. Samtlige medlemmer af bestyrelsen skal være medlemmer af DKK.
Stk. 2. Valgbare til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer, jf. § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2, d
Valg til bestyrelsen
§ 8 Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, suppleanter for 1 år ad gangen.
Stk. 2. I lige år vælges der 3 medlemmer til bestyrelsen, og i ulige år 2 medlemmer til bestyrelsen. Hvert år vælges der 2 suppleanter. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. Valget kan ske ved skriftlig urafstemning før den ordinære generalforsamling eller afholdes som et elektronisk valg. Bestyrelsen er ansvarlig for, at valghandlingen finder sted under iagttagelse af forsvarlige principper om indkaldelse, afstemningsfrister, gennemsigtighed og sikkerhed. Valget afgøres ved simpelt, relativt stemmeflertal. Ved stemmelighed foretages fornyet afstemning vedrørende de pågældende blandt de tilstedeværende stemmeberettigede på generalforsamlingen. I tilfælde af fornyet stemmelighed foretages lodtrækning. De til bestyrelsen foreslåede kandidater, der ikke opnår valg, indtræder efter stemmetal som henholdsvis 1. og 2. suppleant.
Stk. 4. En suppleant. der indtræder i bestyrelsen i stedet for et afgået bestyrelsesmedlem, indtræder i bestyrelsesmedlemmets valgperiode.
Stk. 5. I tilfælde af at bestyrelsen bliver undertallig, efter at de valgte suppleanter er indtrådt, kan bestyrelsen supplere sig selv indtil førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 6. Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen. Forslag skal være stillet af mindst 3 medlemmer, hvis navne kan offentliggøres i forbindelse med at stemmesedler gøres tilgængelige.
Stk. 7. Er der ved fristens udløb ikke opstillet det nødvendige antal kandidater til såvel bestyrelsesmedlemmer som suppleanter, skal valget ske ved supplerende valg på klubbens ordinære generalforsamling.
Stk. 8. Stemmesedler gøres tilgængelige for alle stemmeberettigede medlemmer, jf. § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2, senest 10 dage før generalforsamlingen, og de kan afleveres personligt ved generalforsamlingen i lukket kuvert eller sendes til klubbens sekretær. Ved fremsendelse skal stemmesedlen være sekretæren i hænde senest 2 dage før generalforsamlingen. Ved elektronisk valg afleveres stemmesedlerne elektronisk via valgsystemet.
Stk. 9. Stemmesedlerne åbnes og optælles på generalforsamlingen af de på generalforsamlingen v
Bestyrelsens arbejde
§ 9 Bestyrelsen tiltræder umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning.
Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær og fastsætter selv sin forretningsorden. Omkonstituering kan finde sted.
stk. 3. Bestyrelsen træffer afgørelser i alle forhold, der ikke udtrykkeligt henhører under generalforsamlingen eller urafstemning.
Stk. 4. Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt, relativt stemmeflertal. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
Stk. 5. Klubben forpligtes ved underskrift af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formand eller næstformand. Klubben hæfter som juridisk person alene med sin formue. Bestyrelsen kan meddele prokura til samtlige i bestyrelsen.
Stk. 6. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, det af formanden eller bestyrelsen skønnes nødvendigt.
Stk. 7. Der tages referat af bestyrelsesmøderne. Referatet underskrives af deltagerne, og et beslutningsreferat fra hvert bestyrelsesmøde offentliggøres i næstfølgende nummer af klubbens medlemsblad eller på anden måde.
Stk. 8. Bestyrelsen er bemyndiget til at nedsætte udvalg bestående af et hensigtsmæssigt antal af klubbens medlemmer til behandling af ethvert anliggende.
Stk. 9. Bestyrelseshverv er ulønnet, men bestyrelsen kan få refunderet udgifter, som dokumenterbart er afholdt i klubbens tjeneste.
Stk. 10. Klubbens repræsentanter til DKK's repræsentantskab udpeges af bestyrelsen og skal være medlemmer af DKK.
Regnskab
§ 10 Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2. Regnskabet, der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik, forelægges revisorerne senest den 31. januar.
Ordinær generalforsamling
§ 11 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest den 31. marts. Generalforsamlingen afholdes skiftevis i Jylland, på Sjælland og på Fyn.
Stk. 2. Bestyrelsen bestemmer tid og sted for den ordinære generalforsamling og indkalder skriftligt til denne med mindst 6 ugers varsel. Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted, dagsorden samt oplysning om, hvilke bestyrelsesmedlemmer, der er på valg, og om disse er villige til at modtage genvalg.
Stk. 3. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen. Eventuelle forslag offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 10 dage før generalforsamlingen.
Stk. 4. Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen, jf. § 8, stk. 6.
Stk. 5. Senest 10 dage før generalforsamlingen offentliggøres følgende materiale til medlemmerne på klubbens hjemmeside:
Dagsorden for den ordinære generalforsamling
§ 12 Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
Afstemning på generalforsamling
§ 13 Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt, relativt stemmeflertal, jf. dog stk. 2 samt §§ 18-19. Skriftlig afstemning skal finde sted, når et af de tilstedeværende medlemmer forlanger det.
Stk. 2. Lovændringer kan kun vedtages med en majoritet på 2/3 af de på generalforsamlingen repræsenterede medlemmer. Vedtages forslaget på generalforsamlingen, skal det til en skriftlig urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer. Ved urafstemningen kan ændringerne vedtages ved simpelt, relativt stemmeflertal. Lovændringer træder i kraft, når de er godkendt af DKK.
Stk. 3. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Ekstraordinær generalforsamling
§ 14 Ekstraordinær generalforsamling finder sted, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når 25 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig anmodning herom med angivelse af de emner, der ønskes behandlet.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden indkaldes senest 4 uger efter, at bestyrelsen har modtaget anmodningen, med mindst 3 ugers varsel til afholdelse senest 6 uger efter udsendelsen af indkaldelsen.
Stk. 3. Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling end de i dagsordenen indeholdte.
Stk. 4. Vedtagelser på en ekstraordinær generalforsamling sker som anført i § 13.
Disciplinærsager
§ 15 Har et medlem overtrådt gældende regler, jvf. DKK's til enhver tid gældende love, kan der træffes disciplinære foranstaltninger over for vedkommende.
Disciplinære foranstaltninger
§ 16 Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
Stk. 2. Islandsk Fårehundeklub’s bestyrelse kan bringe sanktionerne under punkt a) i anvendelse. Øvrige punkter kan kun bringes i anvendelse af DKK’s disciplinærnævn. Der henvises i øvrigt til de til enhver tid gældende bestemmelser i DKK’s love om disciplinære foranstaltninger.
Midlertidige disciplinære foranstaltninger
§ 17. Bestyrelsen kan, når grundlaget for en disciplinærsag er til stede, og når hurtig indgriben skønnes nødvendig, indstille til DKK's bestyrelse, at der træffes midlertidig beslutning om foranstaltning over for den eller de indklagede i overensstemmelse med DKK's love § 26.
Stk. 2. En sådan midlertidig beslutning har gyldighed, indtil disciplinærnævnets kendelse foreligger -
Urafstemning
§ 18. Bestyrelsen kan, når den finder anledning dertil, lade ethvert spørgsmål endeligt afgøre ved skriftlig eller elektronisk urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2. Forslag, herunder lovændringsforslag, udsendes elektronisk til de stemmeberettigede medlemmer sammen med autoriserede stemmesedler, der returneres til klubbens sekretær eller besvares elektronisk via valgsystemet, senest 14 dage efter udsendelsen, jf. dog § 8, stk. 7.
Stk. 3. Mindst 3 bestyrelsesmedlemmer eller 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 af de valgte revisorer skal være til stede, når stemmesedlerne åbnes.
Stk. 4. Forslagsstillerne eller repræsentanter for disse skal indbydes til at overvære åbningen og optællingen af stemmesedlerne.
Opløsning af klubben
§ 19. Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun finde sted på en i dette øjemed særligt indkaldt generalforsamling. For vedtagelse af forslaget kræves 3/4 majoritet af de afgivne stemmer. Bliver forslaget vedtaget, skal vedtagelsen bekræftes ved en urafstemning med samme majoritet.
Stk. 2. Bestemmelse om anvendelse af klubbens formue træffes på den ekstraordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen. Formuen skal anvendes til gavn for hundesagen i
Ikrafttræden
Stk. 2. Lovene er godkendt af DKK og træder i kraft den 23. november 2021.
Læs mere...
Læs mere...
© 2024 Islandsk Fårehundeklub. All rights reserved.
Islandsk Fårehundeklub er den officielle specialklub for islandske fårehunde under Dansk Kennel Klub.
Du kan her læse mere om den islandske fårehund, få råd og vejledning, se om der er hvalpe til salg og følge med i klubbens arrangementer